معلمان ایران سال هاست ریشه های روشنایی را در خاطر این خاك كاشته ام هر از گاه با خون دل و اشك دیده آن را طراوت می بخشم ساقه های سبز و ترد آن در برابر دشنه و دشنام دشمن سرسختانه پایداری را پای می فشرند خدایا ! آیا شكفتن امید من نزدیك نیست؟! tag:http://moalleman.mihanblog.com 2017-09-25T05:23:22+01:00 mihanblog.com "فرق مدارس استرالیا و ایران" 2016-01-12T07:38:02+01:00 2016-01-12T07:38:02+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1377 سید علیرضا شفیعی مطهر  "بچه‌ها در سرزمین کانگوروها" یا  "فرق مدارس استرالیا و ایران" ما که رسیدیم استرالیا، همون هفته اول رفتیم دنبال ثبت نام بچه‌ها در مدرسه. یک مدرسه ابتدایی نزدیک خونه بود که اول به اون جا مراجعه کردیم.  مسئولش گفت: چون شما از یک کشور غیرانگلیسی زبان اومدین، بچه‌هاتون باید تو مدارسی ثبت نام بشن که مرکز مخصوص برای مهاجرین دارن.  به این مراکز Intensive English Centre (IEC) میگن و تمرکز اصلی روی زبان انگلیسیه. بعدش هم یک دبیرستان که IEC داره بهمون معرفی کرد که دختر ب  

"بچه‌ها در سرزمین کانگوروها" یا 

"فرق مدارس استرالیا و ایران"

 

ما که رسیدیم استرالیا، همون هفته اول رفتیم دنبال ثبت نام بچه‌ها در مدرسه. یک مدرسه ابتدایی نزدیک خونه بود که اول به اون جا مراجعه کردیم. 

مسئولش گفت: چون شما از یک کشور غیرانگلیسی زبان اومدین، بچه‌هاتون باید تو مدارسی ثبت نام بشن که مرکز مخصوص برای مهاجرین دارن. 

به این مراکز Intensive English Centre (IEC) میگن و تمرکز اصلی روی زبان انگلیسیه. بعدش هم یک دبیرستان که IEC داره بهمون معرفی کرد که دختر بزرگمون سپیده رو اونجا ثبت نام کردیم. مدرسه ابتدایی رو هم مدیر دبیرستان معرفی کرد برای دختر کوچکمون سحر. بچه‌های زیر 12 سال باید توی مدرسه ابتدایی ثبت‌نام بشن.

توی دبیرستان غیر از انگلیسی این درس‌ها هم هست:

 Mathematics، Science، Art، Design and Technology، Home Economy و ورزش.

توی دبستان درس‌ها انگلیسی و ریاضی و هنر و ورزش هستن.

کلاس بچه‌ها نسبت به سنشون مشخص میشه. یعنی سحر که 11 سالشه تو کلاس ششم (سال آخر دبستان) و سپیده 13 ساله تو کلاس هشتم ثبت نام شدن. تحصیل تو مرکز IEC باعث نمیشه که بچه‌ها عقب بمونن؛ یعنی بعد از 4 ترم (یک سال) که توی IEC درس خوندن و تونستن برن کلاس‌های عادی مدرسه، میرن کلاس بالاتر.

اما بگم از اندازه مدرسه‌ها: 

تقریبا" همون اندازه مدارس ایران هستن!!!! فضای سبز کنار مدرسه اندازه یک زمین فوتباله که تو این فضا بچه‌ها ورزش می کنن (عین ایران). بچه‌ها رو دو هفته بردن استخر سرپوشیده برای آموزش شنا. دبیرستان هم استخر روباز داره و وقتی هوا گرمه بچه‌ها زنگ ورزش رو میرن استخر.

کل شهریه‌ای که بابت ثبت نام تو دبستان گرفتن 40 دلار بود؛ یعنی پول 30 لیتر بنزین. سرویس بچه‌های دبستان مجانیه و هرروز ساعت هفت و چهل یه ماشین ون میاد از درب منزل بچه‌ رو ورمی داره بعدازظهر هم برمی گردونه. شهریه ثبت نام تو دبیرستان البته تقریبا" 400 دلار شد که شامل هزینه کتاب، یونیفورم، مواد مورد استفاده تو کلاس آشپزی (بخشی از درس‌های Home Economics) و ....

آخر هر ترم از اولیاء دعوت میکنن که در مورد پیشرفت بچه گزارش بدن، قبلش هم می پرسن که اگه بخواین می تونن مترجم دعوت کنن. یک گزارش کتبی کامل از نحوه پیشرفت دانش‌آموز در زمینه‌های مختلف که توسط معلم ارائه میشه.

چگونگی آداپته شدن بچه‌ها: 

واقعیت اینه که ترم اول برای بچه‌ها مشکل بود و چون نمی‌تونستن با بقیه ارتباط برقرار کنن ،خیلی از مدرسه خوششون نمی اومد. ولی از ترم دوم تقریبا" جا افتادن. این هم به خاطر اینه که معلم‌هاشون برای همین کار آموزش دیدن و وظیفشون کمک به برقراری ارتباط بچه با دیگرانه. به عنوان مثال هر ماه به کسی که بیشتر به بقیه کمک کرده ،جایزه میدن و این موضوع باعث میشه بچه‌های قدیمی‌تر تشویق بشن که به بچه‌های جدیدتر کمک کنن و باهاشون ارتباز برقرار کنن. بچه‌های ما از ملیت‌های مختلف دوست پیدا کردن: چینی، صرب، اسرائیلی، مقدونیه‌ای، ویتنامی، مالزیایی و ...

سال تحصیلی اینجا از هفته اول فوریه شروع میشه و شامل 4 ترمه که هر ترم دو ماه و نیم طول می کشه بین ترم‌ها هم دو هفته تعطیل هستن. بعد از ترم آخر که آخر هفته دوم دسامبر تموم میشه تا شروع سال جدید یک ماه و نیم تعطیل هستن که میشه نصف دسامبر و کل ژانویه.

خلاصه این که وضع بچه‌ها در سرزمین کانگوروها خوبه و شاید بشه گفت بهتر از وضع بزرگ ترهاست.

 

خوب باشید

]]>
توی مدارس استرالیا چی یاد می دن؟ 2016-01-11T07:06:07+01:00 2016-01-11T07:06:07+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1376 سید علیرضا شفیعی مطهر توی مدارس استرالیا چی یاد می دن؟  این که توی مدرسه های استرالیا به بچه ها چی یاد می دن، ممکنه براتون سوال باشه. واسه منم سوال بود و تنها چیزی که ازش می دونستم این بود که چیز بدی یاد نمی دن.به طور خلاصه خدمتون می گم که آموزش درست بچه هاتون، یکی از چیزهاییه که به تنهایی برای تحمل همه سختی های مهاجرت کافیه. این که چرا و چگونه، زمان بره و منی که الان می خوام شروع کنم، فقط در حدی می دونم که تونستم از مدرسه پسر خودم بفهمم و گهگاه از رفتار و گفته هاش بکشم بیرون. پس احتمالا این توی مدارس استرالیا چی یاد می دن؟

این که توی مدرسه های استرالیا به بچه ها چی یاد می دن، ممکنه براتون سوال باشه. واسه منم سوال بود و تنها چیزی که ازش می دونستم این بود که چیز بدی یاد نمی دن.

به طور خلاصه خدمتون می گم که آموزش درست بچه هاتون، یکی از چیزهاییه که به تنهایی برای تحمل همه سختی های مهاجرت کافیه. این که چرا و چگونه، زمان بره و منی که الان می خوام شروع کنم، فقط در حدی می دونم که تونستم از مدرسه پسر خودم بفهمم و گهگاه از رفتار و گفته هاش بکشم بیرون. پس احتمالا این پست ادامه دار خواهد بود.

]]>
تحصیل دانش‌آموزان در ۱۸۰ مدرسه کپری ‌و خشتی‌گلی ‌‌نیک شهر 2015-12-15T14:57:54+01:00 2015-12-15T14:57:54+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1375 سید علیرضا شفیعی مطهر تحصیل دانش‌آموزان در ۱۸۰ مدرسه کپری ‌و خشتی‌گلی ‌‌نیک شهر مشکل مدارس کپری و کمبود فضاهای آموزشی هنوز در شهرستان نیک شهر محسوس است، با توجه به فصل سرما لازم است مسئولان برای برچیدن مدارس کپری اهتمام ویژه داشته باشند.به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ازخبرگزاری فارس ، رئیس شورای شهرستان نیک شهر در این زمینه اظهار کرد:  ساختمان آموزشی مناسب و دارای استانداردهای آموزشی یکی از راه‌های ایجاد نشاط و تشویق دانش‌آموزان برای امر مهم تحصیل است.کریم بخش امیری ادامه داد: متاسفانه طب تحصیل دانش‌آموزان در ۱۸۰ مدرسه کپری ‌و خشتی‌گلی ‌‌نیک شهر

 مشکل مدارس کپری و کمبود فضاهای آموزشی هنوز در شهرستان نیک شهر محسوس است، با توجه به فصل سرما لازم است مسئولان برای برچیدن مدارس کپری اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش تارنگار حقوق بشر در ایران به نقل ازخبرگزاری فارس ، رئیس شورای شهرستان نیک شهر در این زمینه اظهار کرد: 

ساختمان آموزشی مناسب و دارای استانداردهای آموزشی یکی از راه‌های ایجاد نشاط و تشویق دانش‌آموزان برای امر مهم تحصیل است.

کریم بخش امیری ادامه داد: متاسفانه طبق آمار ادارات آموزش و پرورش نیک شهر، بنت و لاشار از کل ۵۰۰ مدرسه با یک هزار و ۶۰۰ کلاس درس سطح شهرستان نیک شهر بیش از ۱۸۰ مدرسه با ۶۷۰ کلاس درس فضایی در شان دانش آموزان برای یادگیری علم و دانش نیستند و نیاز جدی برای نوسازی دارند.

این مسئول گفت: ۳۱ مدرسه با ۱۰۸ کلاس درس خشتی و گلی، ۲۸ مدرسه با ۱۵۹ کلاس تخریبی و فرسوده، ۵۸ مدرسه با ۳۱۲ کلاس فاقد فضا و در نوبت دوم کلاس‌ها تشکیل می‌شود و ۵۰ مدرسه با ۸۷ کلاس با کمبود و مشکلات فضاهای موجود رو‌به‌رو هستند.

وی افزود: بیش از ۳۰ کلاس درس در کپر دایر است که هیچ گونه امکانات سرمایشی، گرمایشی و روشنایی ندارند.

امیری بیان کرد: متاسفانه نیمی از مدارس انشعاب آب، برق و تلفن ندارند و بیش از ۸۰ درصد فاقد حصارکشی هستند که این مشکلی بزرگ برای مدارس این شهرستان است.

]]>
عاشورا، تبلور عزت و كرامت انسان/1 سخن آغازین 2015-10-17T07:03:10+01:00 2015-10-17T07:03:10+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1374 سید علیرضا شفیعی مطهر عاشورا، تبلور عزت و كرامت انسان/1 سخن آغازینو لقد كرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی كثیر ممن خلقنا تفضیلا ( اسری ، ۷۰) ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم . آن ها را بر مركب های خشكی و دریا سوار كردیم و از هر غذای لذیذ و پاكیزه ایشان را روزی دادیم و بر بسیاری از آفریدگان خود برتری و فضیلت بزرگ بخشیدیم.جامعه ای را می توانیم توسعه یافته و پیشرفته بدانیم که انسان ها در آن به عنوان شهروندان دارای حقوق ، کرامت و شخصیت باشند . اگر کرامت و حقوق انسان ها و ش

عاشورا، تبلور عزت و كرامت انسان/1


سخن آغازین


و لقد كرمنا بنی آدم و حملناهم فی البر والبحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم علی كثیر ممن خلقنا تفضیلا ( اسری ، ۷۰)

ما فرزندان آدم را بسیار گرامی داشتیم . آن ها را بر مركب های خشكی و دریا سوار كردیم و از هر غذای لذیذ و پاكیزه ایشان را روزی دادیم و بر بسیاری از آفریدگان خود برتری و فضیلت بزرگ بخشیدیم.


جامعه ای را می توانیم توسعه یافته و پیشرفته بدانیم که انسان ها در آن به عنوان شهروندان دارای حقوق ، کرامت و شخصیت باشند . اگر کرامت و حقوق انسان ها و شهروندان در جامعه ای توسط حاکمان به رسمیت شناخته شده و از آن پاسداری شود ، از آن پس رای انسان ها ، قلم و بیان انسان ها ، نظریات انسان ها ( اعم از موافق و مخالف با حاکمان) و دین و ...انسان ها محترم و ارزشمند است .

برای استمرار یك حكومت مستبد و خودكامه راهی بهتر و روشی كار آمد تر از تحقیر مردم و خوار كردن شخصیت آنان نیست. چه، مردمی رشید، خودباور، آزاده و دارای كرامت و عزّت نفس هرگز تن به خودكامگی و ذلّت حقارت نمی دهند. خداوند رمز بقا و راز استمرار حكومت ظالمانه و مستبدانه فرعون مصر- و همه فراعنه و مستبدان تاریخ- رادر تحقیر شخصیت شهروندان بیان می فرماید:

«فاستخفّ قومه فاطاعوه،»(زخرف، 54)

پس فرعون( با تبلیغات باطل و غوغا سالاری) ملّتش را ذلیل و زبون كرد تا همه مطیع فرمان او شدند.

یك انسان با شخصیت، شریف و دارای احساس خود ارزشمندی نه تنها زیر بار زور و خودكامگی نمی رود، بلكه شخصیت گرامی و عزیز خود را به هیچ گناه و معصیتی نمی آلاید. یك ملت شریف، آزاده و با كرامت نیز ذلت نمی پذیرد، تن به تحقیر نمی دهد ودر برابر ستم، سر تسلیم فرود نمی آورد.

بر پایه اصل آسمانی « لقد کرمنا بنی آدم » (الاسرا، ۷۰ ) ما باید كرامت انسان ها و حقوق مسلمشان را باور كنیم . هر چیز منسوب به انسان از جمله اعتقادات ، باورها ، آرا و افكار و عرفیات او محترم است. اگر هر یك از آن ها را سخیف ، باطل ، پوچ ، خرافی ، غیر استدلالی و موهوم دانیم، باید با استدلال منطقی و با روش اقناعی باور و پندار او را اصلاح كنیم و صد البته باید همین ارزیابی را كه ما از او داریم ، بپذیریم كه او هم درباره ما داشته باشد.


در متن آموزه های اسلامی انسان تا بدان پایه كرامت و ارزش دارد كه در حدیثی می خوانیم:

« اگر اهل آسمان ها و زمین در قتل یک نفر شریک شوند، همه به دوزخ می افتند.»
ادامه دارد....
]]>
حق الناس 2015-10-17T04:27:15+01:00 2015-10-17T04:27:15+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1373 سید علیرضا شفیعی مطهر حق الناس شب عاشورا امام حسین(ع) به یارانش فرمود: هرکس از شما حق الناسی به گردن دارد، برود ....او به جهان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست....درعجبم از کسانی که هزاران گناه و حق الناس می کنند، ولی معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آن هاست....!(شهید دکتر چمران) حق الناس



شب عاشورا امام حسین(ع) به یارانش فرمود:

هرکس از شما حق الناسی به گردن دارد، برود ....

او به جهان فهماند که حتی کشته شدن در کربلا هم از بین برنده حق الناس نیست....

درعجبم از کسانی که هزاران گناه و حق الناس می کنند، ولی معتقدند یک قطره اشک بر حسین ضامن بهشت آن هاست....!

(شهید دکتر چمران)

]]>
گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان 2015-10-08T08:52:46+01:00 2015-10-08T08:52:46+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1372 سید علیرضا شفیعی مطهر گروه گزارش سخن معلم / گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان + گزارش تصویری مطلب ویژه چاپ گروه گزارش /  روز دوشنبه سیزدهم مهر ماه ، روز جهانی معلم نمایندگانی از تشکل های معلمان گرد هم آمدند تا این روز را گرامی بدارند . در این نشست دوستانه ، اعض گروه گزارش سخن معلم /

گزارش مشروح بزرگداشت روز جهانی معلم با حضور نمایندگان تشکل های معلمان + گزارش تصویری مطلب ویژه

گروه گزارش /

 روز دوشنبه سیزدهم مهر ماه ، روز جهانی معلم نمایندگانی از تشکل های معلمان گرد هم آمدند تا این روز را گرامی بدارند .

در این نشست دوستانه ، اعضای تشکل های معلمان از جمله  انجمن اسلامی معلمان ، سازمان معلمان ایران ، کانون صنفی معلمان ایران و مجمع فرهنگیان ایران اسلامی حضور داشتند .

]]>
چشم ها را باید شست... 2015-10-06T06:52:53+01:00 2015-10-06T06:52:53+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1371 سید علیرضا شفیعی مطهر خاطره ها و مخاطره ها   پیشنهادی که اگر پذیرفته می شد.... چشم ها را باید شست... (نقل یک خاطره به بهانه پنجم اکتبر روز جهانی معلم)  #سیدعلیرضاشفیعی_مطهر در تابستان سال 1367پس از پذیرش قطعنامه 598 مجمع عمومی سازمان ملل و قبول آتش بس توسط ایران ،بحث بازسازی کشور بشدت بالا گرفته بود. خاطره ها و مخاطره ها 

 پیشنهادی که اگر پذیرفته می شد....

چشم ها را باید شست...

(نقل یک خاطره به بهانه پنجم اکتبر روز جهانی معلم) 

#سیدعلیرضاشفیعی_مطهر

در تابستان سال 1367پس از پذیرش قطعنامه 598 مجمع عمومی سازمان ملل و قبول آتش بس توسط ایران ،بحث بازسازی کشور بشدت بالا گرفته بود.

]]>
حقوق معلمان در سایر كشورها 2015-10-06T03:48:34+01:00 2015-10-06T03:48:34+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1369 سید علیرضا شفیعی مطهر حقوق معلمان در سایر كشورها (به بهانه 5 اکتبر روز جهانی معلم)در میان سخنان و شعارهای اعتراضی معلمان مقایسه حقوق معلمان ایران باسایر كشورها نیز شنیده می‌شود؛ مقایسه‌ای كه حتی با نام بردن از كشورهای همسایه قابل تامل به نظر می‌رسد یا به كشورهای توسعه یافته پیام خاصی دارد.معلمی در كشورهای دیگر اگر یكی از پول سازترین شغل‌ها نباشد، اما دست‌كم درآمد قابل توجهی را نصیب فعالان حوزه آموزش و پرورش می‌كند.  در حال حاضر در كشور ایران بر اساس آمار رسمی میانگین حقوق معلمان كمتر از ۳۵ دلار است؛ یع حقوق معلمان در سایر كشورها

(به بهانه 5 اکتبر روز جهانی معلم)

در میان سخنان و شعارهای اعتراضی معلمان مقایسه حقوق معلمان ایران باسایر كشورها نیز شنیده می‌شود؛ مقایسه‌ای كه حتی با نام بردن از كشورهای همسایه قابل تامل به نظر می‌رسد یا به كشورهای توسعه یافته پیام خاصی دارد.

معلمی در كشورهای دیگر اگر یكی از پول سازترین شغل‌ها نباشد، اما دست‌كم درآمد قابل توجهی را نصیب فعالان حوزه آموزش و پرورش می‌كند. 

در حال حاضر در كشور ایران بر اساس آمار رسمی میانگین حقوق معلمان كمتر از ۳۵ دلار است؛ یعنی حدود یك میلیون تومان در ماه برآورد می‌شود. علاوه بر این سهم ناچیز آموزش و پرورش از تولید ناخالص داخلی كمتر از ۳ درصد است. در حالی كه قاعدتا طبق شاخص‌های معمول جهانی باید ۵/۵ درصد از تولید ناخالص ملی را شامل شود.

وضعیت معیشت و میزان حقوق معلمان ایرانی با همتایان خود دركشورهای دیگر نیز اختلاف فاحشی دارد؛ به طور مثال كشورهایی از جمله ایالات متحده، آلمان، انگلیس، استرالیا، ژاپن، كره و حتی قطر در آسیا به معلم‌های خود، حقوق‌های چشمگیری می‌پردازند. به طور كلی آمارهای جهانی نشان می‌دهد كشورهای ایالات متحده, ژاپن، آلمان، كره جنوبی و سوییس جزو كشورهایی هستند كه بیشترین حقوق را به معلمان خود می‌دهند.

برای نمونه میانگین درآمد یك معلم در سوییس طی یك سال معادل ۵۸ هزارو۵۲۰ دلار است، یعنی معادل ۱۷۵ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برای یك سال؛ یعنی هر ماه ۱۴ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان. و این یعنی ۱۴ برابر یك معلم ایرانی !

درآمد سالانه معلمان درآلمان نیز ۴۸ هزار و ۸۰۰ دلار و در ژاپن ۴۵۵ هزار و ۱۵ دلار اعلام می‌شود. درآمد یك معلم در كره جنوبی نیز ۲۴۲درصد سرانه تولید ناخالص ملی، در آلمان ۱۸۰ درصد و در ژاپن ۱۶۰ درصد سرانه تولید ناخالص ملی است. با این اوصاف معلم‌ها در كشورهای به نسبت پیشرفته از جایگاه و درآمد مناسبی نیز به نسبت مشاغل دیگر بهره‌مند هستند.

به طور مثال درآمد یك معلم در انگلستان۱۱۴ درصد درآمد یك فعال صنعتی است. همین مقایسه در هلند رقمی معادل ۱۷۷ درصد، در كانادا۱۶۳ درصد و در ژاپن۱۸۵ درصد است. آن‌طور كه گزارش‌های مختلف اشاره دارند، نظام آموزشی این كشورها با پرداخت حقوق‌های بالا به معلمان سعی در حفظ كیفیت آموزش خود دارد. در امریكا حقوق معلمان ابتدایی یعنی مقطع پایه از سایر معلم‌ها در مقاطع دیگر بیشتر است.

(نقل از سایت سخن معلم)

]]>
غدیر ، تبلور حاكمیت « ملت » در قامت« امامت» 2015-10-01T13:05:41+01:00 2015-10-01T13:05:41+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1368 سید علیرضا شفیعی مطهر   غدیر ، تبلور حاكمیت « ملت » در قامت« امامت»  #سیدعلیرضاشفیعی_مطهر     غدیر ، نه یک  روز عام و برکه آرام ، که یک تاریخ تمام است .  غدیر یک پیچ سرنوشت ساز تاریخ است .   در این روز ، سرنوشت روشن بشریت با زلال آب های «غدیر» گره خورد .  هر قطره آن بلور مذاب یک سینه سخن در دل و یک آبشار زلال عرفان بر زبان دارد.  در غدیر زنجیر رقیت بشر از هم گسست و یوغ اسارت انسان درهم شکست .   غدیر ،


تبلور حاكمیت « ملت » در قامت« امامت» 

#سیدعلیرضاشفیعی_مطهر

 

   غدیر ، نه یک  روز عام و برکه آرام ، که یک تاریخ تمام است . 

غدیر یک پیچ سرنوشت ساز تاریخ است .

   در این روز ، سرنوشت روشن بشریت با زلال آب های «غدیر» گره خورد . 

هر قطره آن بلور مذاب یک سینه سخن در دل و یک آبشار زلال عرفان بر زبان دارد. 

در غدیر زنجیر رقیت بشر از هم گسست و یوغ اسارت انسان درهم شکست .

]]>
معلم و شاگرد همکار! 2015-10-01T04:34:19+01:00 2015-10-01T04:34:19+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1367 سید علیرضا شفیعی مطهر  معلم و شاگرد همکار! «اقا معلم سلام !»  هر شب بعد ازمدرسه، مجبورم تا دیر وقت دست فروشی کنم. چون وضع مالیمان خراب است و باید خرج خانه را در بیارم.  آن شب هم مثل همیشه، کنار خیابان مشغول دست فروشی بودم. اواخر شب، ماشینی جلوی بساطم ایستاد و از من قیمت اجناسم را پرسید. با تعجب دیدم «معلم ادبیاتم» است. خیلی خجالت کشیدم. نمی‌خواستم معلمم من را در این حالت ببیند. اما آقا معلم با لبخند گفت:  «جوون، خسته نباشی، یادت نره انشای فردا رو بنویسی».  عنوان انشایمان این بود: «بهت  معلم و شاگرد همکار!

«اقا معلم سلام !» 

هر شب بعد ازمدرسه، مجبورم تا دیر وقت دست فروشی کنم. چون وضع مالیمان خراب است و باید خرج خانه را در بیارم. 

آن شب هم مثل همیشه، کنار خیابان مشغول دست فروشی بودم. اواخر شب، ماشینی جلوی بساطم ایستاد و از من قیمت اجناسم را پرسید. با تعجب دیدم «معلم ادبیاتم» است. خیلی خجالت کشیدم. نمی‌خواستم معلمم من را در این حالت ببیند. اما آقا معلم با لبخند گفت: 

«جوون، خسته نباشی، یادت نره انشای فردا رو بنویسی». 

عنوان انشایمان این بود: «بهترین آرزوی شما چیست؟» گفتم: «آقا یادم نمیره». 

صبح در کلاس این انشا‌ء را خواندم: 

«بهترین آرزویم این است که هیچ دانش‌آموزی مجبور نباشد به‌ خاطر فقر، شب ها در خیابان دست فروشی کند و مادرش هم رخت های مردم را بشوید؛ 

ای‌کاش پدر هیچ بچه‌ای بیمار نباشد و شب ها گرسنه نخوابد، و موضوعاتی از این قبیل. 

بعد از تمام شدن انشایم، آقا معلم، دفترم را گرفت تا نمره‌ام را بدهد. دیدم نمره 20 داده و زیر آن نوشته: «من‌هم آرزو دارم که هیچ معلمی به‌خاطر عقب افتادن کرایه خانه، سه شیفته کار نکند و تا نیمه‌های شب مجبور به مسافرکشی در خیابان ها نباشد و دائم از این نترسد که در این وضعیت با شاگردهایش روبه‌رو شود. ای‌کاش، هیچ معلمی آخر شب با جیب خالی به خانه نرود و شرمنده چشمان فرزندانش نباشد» و از این قبیل. بعد از دیدن دفترم، تازه فهمیدم که درد من و آقا معلم یکی است. تازه فهمیدم آقا معلم، آن وقت شب در خیابان چه کار می‌کرد. تازه فهمیدم این‌که بعضی وقت ها معلم هایمان سر کلاس نمی‌آیند و بچه‌ها می‌گویند معلم‌ها..... یعنی چه!

]]>
نعل وارونه آموزش و پرورش در ایران 2015-09-29T12:04:29+01:00 2015-09-29T12:04:29+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1366 سید علیرضا شفیعی مطهر  نعل وارونه آموزش و پرورش در ایران یک دانشجو برای ادامه تحصیل و گرفتن دکترا همراه با خانواده اش عازم استرالیا شد. در آنجا پسر کوچک شان را در یک مدرسه استرالیایی ثبت نام کردند تا او هم ادامه تحصیلش را در سیستم آموزش این کشور تجربه کند.روز اوّل که پسر از مدرسه برگشت، پدر از او پرسید:  پسرم ، تعریف کن ببینم امروز در مدرسه چی یاد گرفتی؟پسر جواب داد: امروز درباره خطرات سیگار کشیدن به ما گفتند و بحث کردیم، خانم معلّم برایمان یک کتاب قصّه خواند و یک کاردستی هم درست کردیم.پدر پرسید:  

نعل وارونه آموزش و پرورش در ایران



یک دانشجو برای ادامه تحصیل و گرفتن دکترا همراه با خانواده اش عازم استرالیا شد. در آنجا پسر کوچک شان را در یک مدرسه استرالیایی ثبت نام کردند تا او هم ادامه تحصیلش را در سیستم آموزش این کشور تجربه کند.
روز اوّل که پسر از مدرسه برگشت، پدر از او پرسید: 

پسرم ، تعریف کن ببینم امروز در مدرسه چی یاد گرفتی؟
پسر جواب داد: امروز درباره خطرات سیگار کشیدن به ما گفتند و بحث کردیم، خانم معلّم برایمان یک کتاب قصّه خواند و یک کاردستی هم درست کردیم.
پدر پرسید: ریاضی و علوم نخواندید؟ پسر گفت: نه
روز دوّم دوباره وقتی پسر از مدرسه برگشت، پدر سؤال خودش را تکرار کرد. 

پسر جواب داد: امروز نصف روز را ورزش کردیم، یاد گرفتیم که چطور اعتماد به نفس مان را از دست ندهیم، و زنگ آخر هم به ما یاد دادند که باید قسمتی از درآمدمان را به دولت بدهیم تا برای آبادی شهرها و روستاها خرج شود.
بعد از چندین روز که پسر می رفت و می آمد و تعریف می کرد، پدر کم کم نگران شد؛ چرا که می دید در مدرسه پسرش وقت کمی در هفته صرف ریاضی، فیزیک، علوم، و چیزهایی که از نظر او درس درست و حسابی بودند، می شود. از آن جایی که پدر نگران بود که پسرش در این دروس ضعیف رشد کند، به پسرش گفت:
پسرم، از این به بعد دوشنبه ها مدرسه نرو تا در خانه خودم با تو ریاضی و فیزیک کار کنم.
بنابراین پسر دوشنبه ها مدرسه نمی رفت. دوشنبه اوّل از مدرسه زنگ زدند که چرا پسرتان نیامده؟ گفتند: مریض است. دوشنبه دوّم هم زنگ زدند باز یک بهانه ای آوردند. بعد از مدّتی مدیر مدرسه مشکوک شد و پدر را به مدرسه فراخواند تا با او صحبت کند.
وقتی پدر به مدرسه رفت، باز سعی کرد بهانه بیاورد، امّا مدیر زیر بار نمی رفت. بالاخره به ناچار حقیقت ماجرا را تعریف کرد. گفت که نگران پیشرفت تحصیلی پسرش بوده و از این تعجّب می کند که چرا در مدارس استرالیا این قدر کم درس درست و حسابی می خوانند.
مدیر پس از شنیدن حرف های پدر کمی سکوت کرد و سپس جواب داد:


ما هم ۵۰ سال پیش مثل شما فکر می کردیم.
تعریف باسوادی فقط خواندن فیزیک و شیمی و ریاضی نیست، بلکه احساس مسوولیت و مشارکت نسبت به مسایل جامعه است.
مهارت های زندگی و اجتماعی شدن در یک جامعه مدنی برای همه لازم است، ولی فیزیک و شیمی ممکن است برای گروهی خاص کارگشا باشد ...

متاسفانه ما در آموزش و پرورش هم از سر گشاد شیپور نواخته ایم ...

]]>
معلم فداکار و شاگردش تمبر شدند +عکس 2015-09-29T05:37:19+01:00 2015-09-29T05:37:19+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1364 سید علیرضا شفیعی مطهر   معلم فداکار و شاگردش تمبر شدند +عکس  خبرگزاری ایرنا: اداره کل پست استان کردستان در پی اقدام انسان دوستانه معلم مریوانی که با هدف همدردی با شاگرد بیمارش، موهای سرش را تراشید، اقدام به چاپ تمبر اختصاصی این معلم و شاگر کرد.مدیرکل پست استان کردستان گفت: این تمبر حاوی عکسی از ˈمحمد علی محمدیان ˈ معلم و ˈماهان رحیمیˈ شاگردش است که بر روی نیمکت کلاس نشسته اند.فاتح احمدی افزود: در کنار عکس این معلم و شاگرد نوشته ای هم با عنوان ˈ همدردی معلم مریوانی با شاگردش ستودنی است ˈ درج  

 
خبرگزاری ایرنا: اداره کل پست استان کردستان در پی اقدام انسان دوستانه معلم مریوانی که با هدف همدردی با شاگرد بیمارش، موهای سرش را تراشید، اقدام به چاپ تمبر اختصاصی این معلم و شاگر کرد.

مدیرکل پست استان کردستان گفت: این تمبر حاوی عکسی از ˈمحمد علی محمدیان ˈ معلم و ˈماهان رحیمیˈ شاگردش است که بر روی نیمکت کلاس نشسته اند.

فاتح احمدی افزود: در کنار عکس این معلم و شاگرد نوشته ای هم با عنوان ˈ همدردی معلم مریوانی با شاگردش ستودنی است ˈ درج شده است.

انتشار خبر و گزارشی با این موضوع بازتاب های داخلی و خارجی فراوانی به دنبال داشت. تا جایی که رییس جمهوری دستور تقدیر از این معلم فداکار و رسیدگی به وضعیت این دانش آموز را صادر کرد.

 

]]>
مدارس ژاپن چه می کنند؟ 2015-09-27T07:53:50+01:00 2015-09-27T07:53:50+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1362 سید علیرضا شفیعی مطهر  مدارس ژاپن چه می کنند؟ با دروداز مهد کودک بچه ها را با کارهای عملی بار می آورند.در دبستان معلم حاکم نیست از پدر و مادر برای بچه ها دلسوزتره و مهربان تر. تمامی مدرسه ها زمین فوتبال، سالن والیبال،بسکتبال ،استخر،کتابخانه.آزمایشگاه علوم.کلاس اشپزی.محل ساخت کاردستی و انواع ورزش های دیگه دارند.به طور کل مدارس محلی است برای پرورش و آموزش هر شخصی که به آن محیط وارد می شود.در طول مدت تحصیل کارکنان مدارس باری را برشانه پدر مادر نمی گذارند و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند.وظیفه پدر مادر پر  مدارس ژاپن چه می کنند؟


با درود
از مهد کودک بچه ها را با کارهای عملی بار می آورند.

در دبستان معلم حاکم نیست از پدر و مادر برای بچه ها دلسوزتره و مهربان تر.
تمامی مدرسه ها زمین فوتبال، سالن والیبال،بسکتبال ،استخر،کتابخانه.آزمایشگاه علوم.کلاس اشپزی.محل ساخت کاردستی و انواع ورزش های دیگه دارند.
به طور کل مدارس محلی است برای پرورش و آموزش هر شخصی که به آن محیط وارد می شود.
در طول مدت تحصیل کارکنان مدارس باری را برشانه پدر مادر نمی گذارند و وظیفه خود را به خوبی انجام می دهند.
وظیفه پدر مادر پرداخت هزینه تحصیل و ناهار فرزند خود است که در ی ماه تقریبا حقوق ۸ساعت یک کارگر ساده است و اگر خانواده ای از نظر مالی ضعیف باشد، دولت پرداخت می کند .والدین باید در اجتماعاتی که مدرسه اعلام می دارد،شرکت کنند.
در این اجتماعات هرگز از والدین تقاضای کمک مالی نمی شود.
در هنگام پایان نامه گرفتن دبستان جشن بسیار باشکوهی برگزار می شود و محصل ها انتخاب شغل اینده خود و علت ان را بدون دخالت پدر مادر و مدرسه اعلام می کنند.
در مدت زمان تحصیل اگر شاگردی بیمار شود و تعطیل کند، معلم وظیفه دارد تکلیف ان روز را به در خانه محصل برساند و حال وی را جویا شود و وارد خانه نمی شود.
معمولا پرسنل مدرسه بعد از رفتن بچه ها تا تاریک شدن هوا در مدرسه حضور دارند.
 البته اگر یک روز شاگردی به هر دلیلی تعطیل کند، در پایان ماه پول ناهار نخورده وی را در پاکت گذاشته و به خانواده بر می گردانند.
هرسال یک روز ورزش در مدرسه برگزار می شود که بسیار با شکوه و دیدنی است و ان روز بچه ها ناهار را با خانواده خود در حیاط مدرسه می خورند.

]]>
معمای آمار اعتیاد دانش آموزان 2015-09-08T05:27:49+01:00 2015-09-08T05:27:49+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1361 سید علیرضا شفیعی مطهر معمای آمار اعتیاد دانش آموزان  آموزش و پرورش نمی‌تواند برای اثبات اعتیاد دانش آموز را تفتیش کندمهدخت قویدل - داستان آمار دانش آموزان معتاد از این قرار است.  ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که یک درصد از دانش آموزان، معتاد وابسته هستند. با توجه به جمعیت بیش از 13 میلیونی دانش آموزان در کشور این آمار به این معنی است که حداقل 130 هزار دانش آموز معتاد در کشور وجود دارد. این آمار غیر از آن هایی است که سیگار می‌کشند یا تفریحی مواد مصرف می‌کنند.  اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که
معمای آمار اعتیاد دانش آموزان 

آموزش و پرورش نمی‌تواند برای اثبات اعتیاد دانش آموز را تفتیش کند


مهدخت قویدل - داستان آمار دانش آموزان معتاد از این قرار است.
 ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرده که یک درصد از دانش آموزان، معتاد وابسته هستند. با توجه به جمعیت بیش از 13 میلیونی دانش آموزان در کشور این آمار به این معنی است که حداقل 130 هزار دانش آموز معتاد در کشور وجود دارد. این آمار غیر از آن هایی است که سیگار می‌کشند یا تفریحی مواد مصرف می‌کنند.
 اما وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده که این آمار را قبول ندارد. فانی پذیرفته که دانش آموز معتاد در مدارس هست، اما تعدادشان خیلی کمتر از این حرف هاست. البته وزرای قبلی آموزش و پرورش حتی تا این حد هم موضوع را قبول نداشتند و می‌گفتند دانش آموز معتاد نداریم. اما چرا خود آموزش و پرورش به جای تکذیب کردن آمار دیگران، آمار دقیق دانش آموزان معتاد را نمی‌دهد؟
"آموزش و پروش نمی‌تواند آمار دقیقی از تعداد دانش آموزان معتاد بدهد. نه که نخواهد، نمی‌تواند. ما از یک سری شاخص‌ها مثل وضعیت جسمی و روانی و خانوادگی دانش آموز باید تشخیص بدهیم که اعتیاد دارد یا نه. نمی‌توانیم که بچه‌ها را تفتیش کنیم. آزمایش اعتیاد هم خلاف قانون و حقوق فردی بچه‌ها است." این ها را محمد روزبهانی، جامعه شناسی می‌گوید که 20 سال در مدارس کشور تدریس کرده است.
وی معتقد است آمار اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر وحشتناک است و این یعنی از هر صد دانش آموز یک نفر معتاد است.
گفتگوی روزان در مورد وضعیت اعتیاد دانش آموزان، روش‌های پیشگیری از اعتیاد در مدارس و. .. را با این عضو هیات مدیره انجمن جامعه شناسی آموزش و پرورش را در ادامه می‌خوانید:

http://roozannews.ir/mobile/detail/25510
]]>
خیانت به "کلمات" 2015-08-15T15:35:28+01:00 2015-08-15T15:35:28+01:00 tag:http://moalleman.mihanblog.com/post/1360 سید علیرضا شفیعی مطهر  خیانت به "کلمات" "بعد از هیتلر همه آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است... اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود. خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوضی شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی ، آگاهی ، پیشرفت ، عدالت!""هاینریش بل"  خیانت به "کلمات"


"بعد از هیتلر همه آلمان درک کردند که او چه بلایی بر سر کشور و زیربناهای آن آورده است...
اما یک چیز نابودشده هم بود که فقط ما روشنفکران آن را می فهمیدیم و آن خیانت هیتلر به "کلمات" بود.
خیلی از کلمات شریف دیگر معانی خودشان را از دست داده بودند، پوچ شده بودند، مسخره شده بودند، عوضی شده بودند، اشغال شده بودند. کلماتی مانند آزادی ، آگاهی ، پیشرفت ، عدالت!"

"هاینریش بل"

]]>